Älvdalens Utbildningscentrum

De bästa tre åren!
Rätt behörigheter för yrke och högskola.

RIKSINTAG & INTERNAT NÄRA TILL SKOG OCH FJÄLL

Älvdalens Utbildningscentrum är en fristående gymnasieskola med riksintag och internat, en timmes bilfärd från fjällen, med gångavstånd till skog och älv. Det är en perfekt plats för yrkesutbildning inom fiske, jakt, skog, maskinkörning, transport och äventyr.

VÅRA UTBILDNINGAR
Vi utbildar inom yrken där det är gott om jobb.
Här går de flesta eleverna raka vägen ut i jobb efter gymnasiet.

ÄVENTYRSGYMNASIET

NATURBRUKSPROGRAMMET - NATURTURISM
Vill du jobba professionellt inom äventyrsturism? Äventyrsgymnasiet passar dig som gillar forsränning, MTB, skidåkning, kajakpaddling och fjällvandring. När du är färdig kan du bland annat jobba som forsränningsguide och skidlärare.

FISKEGYMNASIET

NATURBRUKSPROGRAMMET - NATURTURISM
Drömmer du om att jobba med sportfiske? På Fiskegymnasiet får du en yrkesutbildning inom den växande naturturismbranschen, med spets som fiskeguide. Du lär dig om friluftsliv, servicekunskap, olika fiskemetoder, vattenvård och att använda det senaste i utrustningsväg.

SKOGSGYMNASIET

NATURBRUKSPROGRAMMET - SKOGSBRUK
På Skogsgymnasiet lär du dig hur man sköter skog, kör skotare och skördare. I skogen finns framtidsmöjligheter både inom akademiska yrken och för dig som är intresserad av teknologi och maskinkörning. Gå raka vägen ut i jobb eller läs vidare inom skog.

JAKTGYMNASIET

NATURBRUKSPROGRAMMET - SKOGSBRUK
På Jaktgymnasiet lär du dig sköta skog och köra skotare, samtidigt som du läser jakt- och viltvård. Det här ger dig en unik skoglig kompetens och flera valmöjligheter. Jobba direkt i skogsbruket eller plugga vidare till t ex skogsmästare.

TRANSPORTGYMNASIET

FORDONS- & TRANSPORTPROGRAMMET - TRANSPORT​
Drömmer du om ett självständigt yrke där du rattar tunga lastbilar, långtradare eller timmerbil? Utbilda dig till yrkesförare! Teori varvas med övningar i riktig trafik och i simulator.

BYGG- OCH MASKINGYMNASIET

BYGG- OCH ANLÄGGNINGSPROGRAMMET - ANLÄGGNINGSFORDON
Vill du köra grävmaskin? På Bygg- och Maskingymnasiet lär du dig gräva vägar, bygga, lägga rör, göra husgrunder och mycket mer. Du övar i riktiga maskiner på skolans övningsområde, i simulator och ute på praktik.

Se skolans utbildningsfilmer här!

RIKSINTAG & INTERNAT
Vi har riksintag, vilket innebär att alla i hela Sverige kan söka till oss i gymnasievalet. Du som flyttar hit kan bo på vårt internat. Skolan blir ditt andra hem och din trygga punkt. Du får kompisar från hela landet och många blir vänner för livet.

Skolan har egen klättervägg, gym och ligger nära skidstadion och elljusspår. Fritidsledarna ordnar olika aktiviteter t.ex. skidåkning, fiske, simulatorkörning, klättring och meka.

BESÖK OSS
Kom och hälsa på! Vi arrangerar öppet hus två gånger om året och tar även emot enskilda besök. Läs mer på hemsidan eller kontakta vår SYV.

E-post: [email protected]
SYV: 0251-59 70 14

Välkommen till oss!

Följ oss på sociala medier!

Kontakta Älvdalens Utbildningscentrum

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Älvdalens Utbildningscentrum. Älvdalens Utbildningscentrum hör av sig inom kort!

• BA
  • FT