Josefina bytte till Cirkusgymnasiet!

Varför sökte du till Cirkusgymnasiet?
Jag sökte till Cirkusgymnasiet när jag redan hade gått ett år på gymnasiet. Jag hade tränat cirkus i många år men hade inte riktigt koll på allt runtomkring och att det var något som man faktiskt kunde plugga. Jag trivdes dessutom inte så bra på det ”vanliga” gymnasiet så när jag fick reda på det här fanns så ville jag prova!

Berätta kort om din disciplin.
På bilden utför jag en tremanhög som ingår i kategorin gruppakrobatik, det är vad min fokus framförallt legat på under mina år på Cirkusgymnasiet. Jag skulle säga att många ser denna typ av gruppakrobatik, pyramider som det också kallas, som en traditionell sak. Vilket det också har varit för mig i mina tidiga år, men nu har jag börjat se att det också finns mycket nyskapande i disciplinen. Jag tycker det är väldigt kul att jobba tillsammans med andra och det får jag verkligen göra här!

Hur använder du din träning?
Att träna med andra gör det lättare att hantera en dålig dag eller träning. Man samarbetar runt att reda ut saker, varför något kanske inte funkar just då, sen antingen löser man det eller släpper det för tillfället. För mig är det mycket lättare att jobba tillsammans och hjälpa varandra!

Hur balanserar du din träning och dina studier?
Personligen har jag inte så svårt i skolan och får det mesta gjort snabbt vilket gör att jag inte behöver stressa så mycket över det. Men att planera sin tid är alltid viktigt, speciellt när vi tränar mycket.

Vilka möjligheter ser du med cirkusen?
Jag tycker definitivt att det är värt att försöka lyckas med det man verkligen älskar att göra. Att utöva cirkus och få vara på scen och visa upp det man har skapat. Jag tror också det gör att man får en extra kick och är extra stolt efteråt. Och att jag konstant får träna på det här på gymnasiet gör att jag växer otroligt mycket i mig själv.