Första dagen

Inför den absolut första dagen man ska gå på gymnasiet brukar man vara mycket förväntansfull, nervös och kanske till och med rätt så uppstressad!

Du hade kanske tänkt på denna dagen i princip under hela högstadiet?

Då kanske det "hjälper" att försöka, på förhand, få reda på upplägget under uppropsdagen och hela första gymnasieveckan: vad finns det på schemat? ... och kunna i så fall förbereda sig, framförallt mentalt.

Hur får man reda på upplägget under första tiden på just din gymnasieskola?
Jo, se om det finns info om detta på gymnasieskolans hemsida; om inte - kontakta skolan och be dem svara dig om hur schemat för uppropsdagen och för hela den första gymnasieveckan ser ut.

Hur brukar det vara?
På många gymnasieskolor samlas de "nya" eleverna i matsalen eller i aulan och då brukar de redan någon vecka tidigare få besked om klassuppdelningen (vilken klass varje elev ska gå i). Klasslärare/mentor brukar då ropa upp namnen och sen går alla gemensamt till ett klassrum. Det kan hända att du känner igen några namn i den nya klassen eller till och med har någon utav dina kompisar från grundskolan med i samma klass.

Väl i klassrummet brukar eleverna bli indelade i små grupper och oftast "hamnar" man i samma grupp med elever du inte alls känner, utan träffar då för första gången, vilket kan självklart kännas lite jobbigt i början men denna stela stämningen brukar släppa rätt fort.

Första dagen är det vanligt att lärarna genomför lära-känna varandra "övningar" men, för övrigt, brukar man inte göra något "särskilt" första dagen på gymnasiet, förutom att ge ganska mycket information: schemat, reglerna, namnen på skolpersonal med mera.

Tips som förhoppningsvis blir till hjälp:

Tänk positivt! Se möjligheter!
Är det ingen du känner i den nya klassen, jättebra!  För att då har du bästa chansen att lära känna fler nya vänner!

"Mingla" (det vill säga - Satsa på att bekanta dig med så många som möjligt)!
Hälsa på alla och småprata med så många människor som du bara hinner, va extra noga med att inte döma någon utifrån klädsel eller utseende utan ge alla en chans. Va engagerad i de eventuella lära-känna övningar, även om du kanske tycker de är barnsliga eller onödiga! Ge det en chans!

"Smile"!
Du uppfattas som en betydligt trevligare person om du har ett leende på läpparna. Det kommer underlätta en hel del.

Stressa inte upp dig över kläder, accessoarer och smink!
Klä dig i något som du trivs i och sminka dig, om du brukar göra det, på det sättet som gör att känner dig bekväm.

Våga vara dig själv - både vad gäller personlighet och utseende!
När nya elever sätts ihop i en klass, kan det vara väldigt svårt att bestämma sig om hur man ska bete sig, vilket orsakar osäkerhet och man kanske "spelar" någon man egentligen inte är. Men tänk på att du ska träffa de här människor varje skoldag i hela 3 år framöver, så varför inte visa vem du är på en gång, i så fall? Det är nästan ingen som orkar spela "teater" i tre år på heltid! :) Och varför skulle man låtsas vara någon annan än sig själv, kan man också fråga sig?

Gymnasieguiden hoppas att tipsen (ovan) blir till hjälp och önskar dig en trevlig första dag på gymnasiet, efter ett härligt - långt och soligt - sommarlov!!! :)