Viltvårdsgymnasiet

Viltvårdsgymnasiet är utbildningen för dig som är intresserad av jakt, viltvård, turism och företagande. Utbildningen är ett yrkesprogram baserat på naturbruksprogrammet och har riksintag. Du kan få högskolebehörighet genom att välja studiespåret som individuellt val. Vi har ett nära samarbete med jakt- och viltvårdsbranschen för att erbjuda hög kvalitet på utbildningen!

VAD BLIR DU?
Efter avslutad utbildning finns goda möjligheter att få jobb som t.ex jaktelev, jaktguide, skogsarbetare eller butiksförsäljare inom redskapshandeln. Flera av våra elever har gått vidare till att jobba på jaktcamper. Dessa anläggningar behöver kompetent personal som har de kunskaper och erfarenheter som krävs för t.ex jaktguidning, viltvård och annat servicearbete. Det finns även möjligheter att arbeta för kommuner, länsstyrelser eller viltvårdsområden. Där finns behov av folk som kan arbeta med jaktturism eller viltvårdsarbete, både praktiskt och teoretiskt.

VI ÄLSKAR JAKT- OCH VILTVÅRD
Det här är utbildningen där du får lära dig jakten som yrke. På schemat finns bl.a praktiskt skytte, motorsåg/röjsåg, styckning, matlagning i fält, hundträning och naturguidning. Du får prova på jaktmetoder efter olika slags vilt, exempelvis älg, rådjur, hare och fågel.

En viktig del är också olika typer av viltvårdsarbete, t ex skogsarbete, byggen av torn och odlingar av ”viltfrämjande” växter.  Alla elever läser Ung Företagsamhet som ger dig värdefulla kunskaper om du vill starta eget efter gymnasiet. Utbildningen präglas av entreprenörsanda och kunskaper om småföretagandets möjligheter och villkor.

PÅ RIKTIGT
Allt vi gör under teori och praktik hänger ihop med jakten och viltvården som den röda tråden. Vi gör det på riktigt – jakt och viltvård lär man sig i skogen och på åkern och skytte med bössan i hand. Skolan har t.ex satsat på uppfödning av egna fasaner och änder som sätts ut på jaktmarkerna. Till uppfödningen hör arbetsuppgifter som att bygga kullhus och voljärer för fasanerna.

Eleverna får också planera och delta i olika jaktarrangemang som är en bra erfarenhet för framtida jobb. Även om det är mycket praktiskt arbete i skolan känns det kanske ännu mer utvecklande att komma ut på praktik (APL). Under 15 veckor har elever möjlighet att lära känna jaktbranschen utanför skolan och många söker sig till spännande företag, platser och länder. Under de senaste åren har t.ex flera elever åkt på praktik till Sydafrika, något som många jägare drömmer om.

BRANSCHSAMARBETEN
Viltvårdsgymnasiets huvudinriktning är att utbilda elever till arbete i branschen. Utbildningen är väl etablerad och vi har goda kontakter med en rad olika företag och organisationer. En stor del av branschsamarbetet sker via elevernas APU-platser på olika företag. Skolan har också ett fördjupat samarbete med några av branschens aktörer, till exempel SveaSkog, Svenska Jägareförbundet, SLU, Normark och Swedteam.

Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna på [email protected] eller 010-15 16 200.

Kontakta Viltvårdsgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Viltvårdsgymnasiet. Viltvårdsgymnasiet hör av sig inom kort!

• NB