Sportfiskegymnasiet

Sportfiskegymnasiet är utbildningen för dig som har ett brinnande sportfiskeintresse. Utbildningen är ett yrkesprogram baserat på naturbruksprogrammet (särskild variant). Detta betyder att den är unik i sitt slag i Sverige och har riksrektrytering. Antagna elever är garanterade inackorderingsbidrag från CSN enligt deras regler. Du kan få högskolebehörighet genom att välja studiespåret som individuellt val. Vi har ett nära samarbete med sportfiskebranschen för att erbjuda hög kvalitet på utbildningen. Vi är sportfiskebranschens skola i Sverige!

VAD BLIR DU?
Utbildningen passar dig som vill arbeta med sportfiske, fiskevård, turism och företagande. Om du vill fördjupa dig inom sportfiskemetoder väljer du fiskespåret som individuellt val. Väljer du att läsa studiespåret hos oss får du grundläggande behörighet för vidare studier. Med ett naturvetenskapligt basår efter din student kan du också läsa vidare till t.ex. marinbiolog.

VI ÄLSKAR SPORTFISKE
Det här är utbildningen där du får lära dig alla typer av sportfiske. Kanske är du redan expert på något område och genom att lära dig andra metoder ökar du dina möjligheter att få jobb inom branschen. På schemat finns bl.a. fiske- och vattenvård, naturguidning, matlagning, företagande och biologi. Alla elever läser Ung Företagsamhet som ger dig värdefulla kunskaper om du vill starta eget efter gymnasiet. Utbildningen präglas av entreprenörsanda och kunskaper om småföretagandets möjligheter och villkor.

SPORTFISKE ÄR EN RIKTIG HIT
Teori blandas med praktik i och med våra HIT-dagar (helhet, integration och träning) där olika lärare och ämnen samarbetar. Vad sägs om att blogga om bästa gäddfisket på dina svenskalektioner eller göra fiskeinstruktionsfilmer på engelska? En dag i veckan flyttar de praktiska övningarna ut i skogen eller till vattnet t.ex. vid fiske, bransch- och mässbesök eller fiske- och vattenvårdsprojekt.

Vi har ett stort antal sjöar och vattendrag runtomkring skolan, så det finns mycket goda förutsättningar att bli expert på just ditt favoritfiske.

SportfiskeAkademins huvudinriktning är att utbilda kunniga medarbetare för den expansiva sportfiskebranschen. Detta innebär att vi samarbetar med branschen för att leva upp till deras krav.

Vill du veta mer?
Kontakta oss gärna på [email protected] eller 010-15 16 200.

Kontakta Sportfiskegymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Sportfiskegymnasiet . Sportfiskegymnasiet hör av sig inom kort!

• NB