Rymdgymnasiet

Välkommen till Rymdgymnasiet!
Rymdgymnasiet är Sveriges nordligaste och högst belägna gymnasieskola med Rymdvetenskapsprogrammet. Programmet bygger på NA-behörighet. Kursplaner profileras med hjälp av rymdverksamheten i Kiruna. Rymdgymnasiet är en massmedialt välkänd friskola: en liten skola med duktiga pedagoger, där Du inte blir "en i mängden".

Rymdgymnasiet erbjuder:

• Naturvetenskapsprogrammet – inriktning Rymd – med profilkurser i bland annat astrobiologi, astronautkunskap och astronomi.

Rymdvetenskapsprogrammet ger Dig en unik inblick i rymdindustrin i Sverige, Europa och världen samt NA-behörighet för högskola och universitet. Om du önskar läsa utökade kurser är detta oftast möjligt. Du får en bra grund till fortsatta studier inom naturvetenskapliga och tekniska högskole- och universitetsstudier både i Sverige och utomlands, inte minst inom rymdområden! Prata gärna med din Studie- och yrkesvägledare om behörighet och vidare studier.

Ansökningskod:

• Naturvetenskapsprogrammet, skolkod: NANAT.

Ansökningsblankett kan beställas eller hämtas från skolans hemsida.

Vad sysslar vi med?
Gymnasielärare och forskare/ingenjörer inom rymdområdet leder undervisningen. Profilkurserna genomförs delvis vid Rymdcampus i Kiruna. Under utbildningen ges möjligheter att sända elevexperiment med stratosfärsballong högre upp än ozonskiktet. Du tillverkar även egen krutraket. Du kommer även att arbeta med lödning och elektronik. Du genomför astronomiska observationer vid skolans observatorium för att studera t.ex. planeter eller nebulosor. Under studietiden deltar Du på olika konferenser, föreläsningar och rymdkampanjer på Esrange och IRF.

Vad är det speciella?
Rymdgymnasiet har ett mycket nära samarbete som består av alla de etablerade rymdaktörer som finns i Kiruna. Profilkurser har tagits fram i samarbete med European Space Agency (ESA), Institutet för rymdfysik (IRF) och Esrange Space Center. Profilkurserna motsvarar cirka 25 % av kursutbudet och är riktade mot rymdteknik.

Var finns skolan?
Rymdgymnasiet finns på Malmfältens folkhögskola med tillgång till  grupprum, bibliotek och matsal. För elevhälsan anlitar vi Kirunahälsan.

Hur fungerar elevboendet?
Exempel på boende är Folkhögskolans elevhem där frukost ingår, studenthus hos Kirunabostäder eller helt privat, läs mer på skolans hemsida. Vårdnadshavare skriver avtal med respektive hyresvärd om studentrum, 1:a med egen kokvrå/gemensamt kök eller som inneboende.

Distansveckor
Eftersom våra elever kommer från hela Sverige har vi distansundervisning under små perioder på läsåret. Detta ger Dig möjlighet att åka hem extra tidigt och ändå göra skolarbete av hög kvalité. Loven följer läsårsplanen.

Bärbar dator
Under utbildningen har varje elev en egen bärbar dator. Datorn köper du själv och du får ersättning för detta från skolan, upp till en viss summa.

Öppet hus
Vi har inget öppet hus hos oss. Vi vill gärna att eleverna tillsammans med vårdnadshavare gör ett personligt besök på skolan och detta bokas vanligtvis via [email protected]. Det går naturligtvis även att ringa till skolan och boka tid.

Rektor Per Malmelöv, 070-313 64 12

Kontakta Rymdgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Rymdgymnasiet . Rymdgymnasiet hör av sig inom kort!

• NA