Östra Gymnasiet

Östra gymnasiet är en modern, öppen och ljus kommunal gymnasieskola med 870 studiemotiverade elever som samarbetar, hjälper och stöttar varandra till goda studieresultat.

Östra gymnasiets öppna och ljusa lokaler stod klara 2005 och erbjuder en härlig och trygg miljö. Sammanhållning och gemenskap på skolan är hög och alla olika event och roliga aktiviteter utanför lektionstid ger energi och ökar sammanhållningen.

För dig som gillar idrott och friluftsliv, så har vi en fullstor idrottshall, aerobicssal, gym och pulsrum. Plus fantastiska idrotts- och friluftsmöjligheter utomhus också. Vill du kombinera elitidrott med meriterande studier är Östra ett bra val och vi hade nyligen en landslagsman inom handboll som tog examen på ekonomiprogrammet.

Elevröster om Östra

Stämningen på Östra är lugn och skön. Aldrig något strul eller bråk i korridorer eller på lektioner. Alla på Skolan är jättetrevliga.
Ellinor, åk2 på Sam Beteende
Jag är väldigt intresserad av samhället, men även psykologi, detta gjorde det tydligt för mig att jag skulle välja Sambeteende.

Jag skulle nog säga att sammanhållningen på skolan är det bästa med Östra. Det finns alltid någon att vara med på rasterna och vi har även många roliga aktiviteter som gör att vi kommer varandra närmare.
Lara, åk 2 på Ekonomi Juridik
Det bästa med Ekonomi Juridik är juridiklektionerna, då vi jobbar mycket med olika "case" vi skall lösa, vilket är riktigt kul. Vi har också fått följa domar på tingsrätten vilket har varit väldigt roligt.

Utbildningsmöjligheter på Östra

Östra gymnasiet erbjuder fyra högskoleförberedande program (EK, NA, SA och TE) och ett yrkesprogram (El- och energi). Plus Estet Musik. Och dessutom TE4 - gymnasieingenjör (ett fjärde år på teknikprogrammet).

1. Ekonomiprogrammet, Inriktningar

Ekonomi
För den som är intresserad av företagsekonomi och entreprenörskap. I åk 3 ingår att starta ett UF företag!

Juridik
Ger en förståelse som gör det möjligt att analysera och lösa juridiska problem. Är dessutom en bra grund för juridiska högskolestudier.

Ekonomiprogrammet huvudämnen:
Matematik, svenska, engelska och samhällskunskap

2. Naturvetenskapsprogrammet, Inriktningar

Naturvetenskap
Fokusera på de klassiska naturvetenskapliga ämnena matematik, fysik, kemi och biologi.

Naturvetenskap och samhälle
Ger en helhetsbild och fördjupad förståelse av samspelet mellan natur, samhälle och teknik.

Naturvetenskapsprogrammet huvudämnen:
Matematik, fysik, biologi, kemi, svenska, engelska och samhällskunskap.

3. Samhällsvetenskapsprogrammet, Inriktningar

Samhällsvetenskap
Titta närmare på olika samhällssystem, kulturer, religioner och människans skiftande livsvillkor.

Medier, information och kommunikation
Lär dig kommunicera med text och bild, grunderna i medieproduktion där journalistik, foto, film, digital bildbehandling, grafisk design och layout samverkar.

Beteendevetenskap
Om människans utveckling, vad som formar och påverkar oss både som individer och i samspel med andra.

Samhällsvetenskapsprogrammet huvudämnen:
Matematik, svenska, engelska, moderna språk, samhällskunskap, historia och religion

4. Teknikprogrammet, Inriktningar

Teknikvetenskap
Genom profilen Visualisering läggs extra tonvikt på hur grafik och annan visuell media kan användas inom teknik och naturvetenskap för att förmedla information och illustrera samband.

Informations- och medieteknik
Inriktningen passar den som är intresserad av IT, webbutveckling och digitala medier. Utveckla kreativiteten såväl som de praktiska och teoretiska kunskaperna inom datorämnena.

Teknikprogrammet huvudämnen
Matematik, fysik, svenska och engelska

5. El- och energi, Inriktning

Dator- och kommunikationsteknik
Eleverna lär sig att installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem.

Ingår på El- och energi gör också den unika programfördjupningen Eventteknik (ljud-, ljus- och bildproduktion på konserter och event).

6. Estet Musik

Estet musikinriktning har pop/rock som tema och riktar sig till elever som vill utvecklas inom musik och som sjunger eller spelar gitarr, bas, piano eller trummor. Finns på programmen Ekonomi, Natur, Samhällsvetenskap och Teknik.

7. TE4 - Gymnasieingenjör

Ettårig programmeringsutbildning i mix av både högskola och praktik som ger dig branschens mest efterfrågade kunskaper. Vem kan söka till TE4: den som har gymnasieexamen från teknikprogrammet - studierna på det fjärde tekniska året (TE4) måste påbörjas senast det året du fyller 22 år.

Spännande programfördjupningar
Några exempel på programfördjupningar vi erbjuder är marketing & management, social business, matematik, juridikpaket, kriminalteknik och KTH-paket.

Prova på Östra du också!
Du är varmt välkommen att prova på Östra gymnasiet som Elev för en dag eller kom på ett Öppet hus. Mer fakta om Elev för en dag, datum för Öppet hus och info om våra utbildningar på vår webb.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Östra Gymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Östra Gymnasiet. Östra Gymnasiet hör av sig inom kort!

• TE
  • EE