NTI Gymnasiet Johanneberg

Högsta tänkbara måluppfyllelse, avancerat makerspace och lärare i världsklass. Det har gjort NTI Gymnasiet Johanneberg (tidigare IT-Gymnasiet) till en av de mest sökta gymnasieskolorna i regionen. En skola som ligger i framkant när det kommer till teknik, design och pedagogisk utveckling!

Vi har fullt fokus på stark och bred behörighet till högskolan, i kombination med att ge eleverna möjlighet att ägna sig åt sitt stora intresse – IT. Ett välutbyggt elevhälsoarbete tillsammans med systematisk utvärdering av undervisningen gör att du som elev hos oss får möjligheten att vara dig själv samtidigt som du når din fulla potential. Detta har gett oss höga siffror i elevenkäter, goda studieresultat samt erkännanden på internationella lärarkonferenser.

Vi är stolta över att kunna erbjuda kvalitativ undervisning för framtiden inom tech, design och IT. Hos oss kan du vara kreativ och skapa i digitala miljöer på vårt estetprogram, skapa framtidens tekniska lösningar på teknikprogrammet eller bygga och övervaka framtidens nätverk på el- och energiprogrammet. Forma din egen framtid idag, var med och utveckla samhället imorgon.

• LÄGET
    Skolan är belägen på Chalmers Campus – ett av Nordens främsta kluster av tekniska utbildningar och forskning – i centrala Göteborg.

• MAKERSPACE
    Vi har ett av de mest välutrustade, elevdrivna makerspacen i Göteborg. Här kan du göra allt från att bygga drönare och programmera robotar och AI, till att designa och trycka egna t-shirtar. Du kan gravera med laserskärare i olika material och skriva ut egna 3D-modeller på 3D-skrivare.

• SKOLKULTUR
    Brinner du för programmering, brädspel eller makerkultur? Hos oss får du chansen att engagera dig i någon av våra många elevklubbar.

• NTI GYMNASIEINGENJÖR
    Vi erbjuder även en ytterligare väg att gå för dig som läst teknikprogrammet – nämligen vår ettåriga påbyggnadsutbildning inom mjukvarudesign med fokus på programmering. Utbildningen leder till en gymnasieingenjörsexamen och är öppen för elever upp till 22 år. Du har din egen arbetsplats på Chalmers Science Park, anpassad efter dina och branschens behov.

Läs mer på vår hemsida!

VÅRA PROGRAM:

TE: informations- och medieteknik lär dig att gå från idé till färdig produkt. Den röda tråden på vårt teknikprogram är problemlösning, programmering och innovation. Med våra tre fördjupningar ger vi dig möjligheten till en behörighet som passar dina framtidsplaner, oavsett om det är teknisk högskola, universitet eller vårt gymnasieingenjörsprogram.

TE: NTI Gymnasieingenjör - påbyggnadsutbildning inom mjukvarudesign.

ES: estetik och media är programmet för dig som vill designa framtiden. På vårt program får du vara kreativ samtidigt som du får en bred teknisk kompetens. I projekt med externa uppdragsgivare får du arbeta med digital produktion från idé till leverans. Du lär dig att skapa i digitala miljöer och använda programvaror som Photoshop, After Effects och Indesign. Utbildningen är högskoleförberedande och du kan efter examen läsa vidare till yrken som UX-designer, visuell grafisk kommunikatör eller digital designer.

EE: dator- och kommunikationsteknik har fullt fokus på dator och nätverksteknik. Det gör dig väl förberedd för praktik på ett av våra samarbetsföretag – och mycket attraktiv för IT-branschen efter avklarad examen. Från och med höstterminen 2023 ger utbildningen högskolebehörighet.

Om NTI Gymnasiet
NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På våra 25 skolor runt om i landet gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. I höst är kanske du en av oss.

Oavsett om du väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer du att ha nytta av din aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken. Du kommer att vara vaken och observant på ny forskning och heta trender. Forma din egen framtid idag, var med och utveckla samhället imorgon.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta NTI Gymnasiet Johanneberg

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till NTI Gymnasiet Johanneberg. NTI Gymnasiet Johanneberg hör av sig inom kort!

• TE
  • ES