Musikkonservatoriet Falun

DIN VILJA • VÅRT KUNNANDE • DIN FRAMTID

Musikkonservatoriet Falun är två skolor i en. Dels finns en högskoleförberedande musikerutbildning på gymnasienivå och dels en eftergymnasial högskoleförberedande musikerutbildning (HMU) – båda med klassisk musik som huvudsaklig inriktning. Skolan har även gymnasie- och HMU-utbildningar inom jazz, folkmusik och komposition.

Ingen annan skola på gymnasienivå har de resultat över tid som Musikkonservatoriet Falun – i över 50 år har skolan förverkligat ungdomars drömmar om ett liv med musiken. Hundratals av eleverna har under åren gått vidare till olika högskolor. Nu syns och verkar de på olika professionella scener, i orkestrar och operahus i Sverige, Norden och hela världen.

Skolan är en av ytterst få som har ett estetiskt program med spetsutbildning och riksintag. Tryggheten är viktig om man ska kunna utvecklas. Lärartätheten är hög och du som elev blir verkligen sedd – med bland annat tre lektioner i veckan på ditt huvudinstrument! Jämför gärna undervisningsvolymen i huvudämnet här med vad ditt lokala estetiska program eller andra skolor erbjuder.

Ett unikt samarbete med proffsorkestern Dalasinfoniettan gör att du som elev i två produktioner per läsår får möjlighet att pulta med proffsmusiker. Tävlingen »Dalasolist«, där två elever vinner 15.000 kr var samt möjligheten att framträda som solist med orkester, ingår också i detta samarbete.

Här kan du hitta rörliga bilder som visar verksamheten vid Musikkonservatoriet Falun. Det är bilder som visar konserter, spelningar, aktiviteter, master-classes och mycket annat. Klicka och titta!

Musikkonservatoriet Falun är sedan 1967 landets ledande gymnasium för blivande proffsmusiker. Av eleverna antas över 90% till musikhögskolan! Ge dig själv chansen att förverkliga drömmen om ett liv med musiken.

Här kan du läsa mer om vårt 50-års jubileum och den fantastiska resa vi gjort i musikens tecken!

Kontakta Musikkonservatoriet Falun

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Musikkonservatoriet Falun. Musikkonservatoriet Falun hör av sig inom kort!

• ES