Lilla Akademiens Musikgymnasium

För dig som älskar musik
På Lilla Akademien står musiken i fokus. Vi erbjuder spetsutbildning i musik på det estetiska programmet, en gymnasieutbildning som förser varje elev med unika förutsättningar för att bli en mångsidig musiker.

I juni 2022 invigde vi Drottning Silvias Konsertsal på skolan, som är en nybyggd sal för unga musiker. Salen är navet kring vilket skolans musikverksamhet snurrar och du kommer att vara en del av den konsertverksamhet som planeras där.

Vi erbjuder dig:

• 80 min/vecka enskild undervisning på ditt huvudinstrument
  • 40 min/vecka enskild undervisning på ditt biinstrument
  • Klassiskt, folkmusik, jazz, komposition och musikproduktion
  • Blåsorkester, kammarorkester, sinfonietta, storband, stort brass, folkmusik- ensemble, jazzensemble, latinensemble, kammarkör, sångensemble,  gymnasiekör, kammarmusik och olika ensembler för varje instrument
  • Gehör, musikteori, musikanalys, musikhistoria och estetisk kommunikation
  • Valbara kurser och möjlighet till utökade studier i naturvetenskapliga ämnen, moderna språk och humaniora.

Dina framtidsutsikter som elev på Lilla Akademien är goda. Efter dina studier på Lilla Akademien har du goda möjligheter och 70% av våra elever går vidare till musikhögskolor och universitet världen över och därefter får de jobb som konsertmästare, stämledare, tuttimusiker, solister, popmusiker, musikalartister, jazzmusiker, kompositörer, tonsättare, skribenter, lärare, läkare, forskare, ekonomer, entreprenörer och mycket annat.

Konserter. I snitt arrangerar Lilla Akademien 170 konserter per år, allt från elevkonserter på skolan till konserter på stora musikscener och medverkan på festivaler. Lilla Akademiens elever framträder återkommande på Konserthuset, Berwaldhallen, Musikaliska, Confidencen, olika musikevenemang i SVT och många andra scener.

Våra instrument- och ämneslärare är kompetenta och engagerade. Många instrumentlärare är också yrkesverksamma musiker. Masterclasses med professorer och internationellt verksamma musiker anordnas regelbundet.

Prova på. Du är välkommen att prova på undervisningen och följa en elev under en dag på Lilla Akademien. Du har även möjlighet att få en provlektion på ditt huvudinstrument. Även digitala lektioner ges.

Pre-College
Detta en högskoleförberedande musikutbildning för dig som vill satsa på en professionell framtid inom musik. Utbildningen har fem olika profiler, för instrumentalister, sångare, jazz- eller folkmusiker, tonsättare eller dirigenter. Pre-College kan du studera under ett eller två år, ett grundår och ett fördjupningsår. Varje år antas 20 studerande till grundåret och 10 studerande till fördjupningsåret och det går att söka direkt till år två.

Mer information om Pre-College och hur du söker hittar du här >>

NYHET!!
Från och med februari 2024 är Lilla Akademien ny huvudman för utbildningen Vadstena Sång och Pianoakademi.

Lilla Akademien står för en holistisk undervisning som utvecklar de studerande som självständiga individer, där varje studerande kan nå sin fulla potential och bli en ansvarstagande, aktiv, tolerant, intellektuellt öppen och nyfiket kreativ människa i världen. Alla våra musikutbildningar är på spetsnivå, med hög kvalitet som ledord.

Läs mer om Vadstenas Sång och Pianoakademi här >>

Boende. Om du saknar boende i Stor-Stockholm kan skolan hjälpa till att hitta inackorderingsrum. Ta kontakt med med oss, så hjälper vi dig.

Vi hoppas att vi ska vara en skola för dig där du får möjlighet förverkliga dina drömmar inför framtiden. Välkommen att höra av dig om du har frågor eller funderingar inför ditt gymnasieval!

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Lilla Akademiens Musikgymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Lilla Akademiens Musikgymnasium. Lilla Akademiens Musikgymnasium hör av sig inom kort!

• ES