Jämtlands Gymnasium Wången

Wången finns i Alsen som ligger mellan Östersund och Åre. Skolan ingår i det kommunala gymnasieförbundet: Jämtlands gymnasium. På Wången har vi utbildningar för dig som älskar hästar.

Wången – har mycket bra tränings- och utbildningsmöjligheter. På området finns egen travbana, stallar, kör- och ridvägar, ridhus och hovslageri. Gymnasiet erbjuder Naturbruksprogrammet hästhållning med två profiler; trav och islandshäst.

Med sikte på framtiden
Vi anpassar program och kurser efter både arbetsmarknadens och dina önskemål och behov som elev. Med vår långa erfarenhet av utbildningar har vi ett stort kontaktnät inom näringslivet.

På Wången kan du läsa till hästskötare med profil travsport eller islandshäst. Wången är travsportens riksanläggning och landets centrum för islandshästutbildningar. Du kan bo på elevboendet och får frukost, lunch, middag på Wärdshuset. Skolan har ca 60 hästar och det finns möjlighet att stalla upp privathästar.

Du får grundläggande högskolebehörighet och kan till exempel söka vidare till hippologprogrammet på universitetet, som också finns på Wången.

På skolan finns förutom gymnasiet även hästutbildningar på universitet, folkhögskola och yrkeshögskola.

Naturbruksprogrammet Hästhållning
Inom profil trav lär du dig om travsporten och får de förkunskaper som krävs för att kunna arbeta som hästskötare. Under utbildningen kan du ta kör- och montélicens. Wångens gymnasium är det enda i Sverige där du kan ta en internationell hästskötarexamen.

Inom profil islandshäst lär du dig om islandshästar och instruktörsskap. Under utbildningen kan du ta Svenska Islandshästförbundets diplomering som ridledare och SIFs hästskötarexamen och därmed bli behörig till för att gå vidare som unghästutbildare.

Det finns chans att få stipendium för utlandspraktik. Wången har goda kontakter med praktikplatser i hela Norden, Europa, USA, Kanada och Australien.

När du vill veta mer
Du är välkommen att besöka oss! Vi har besöksdagar där du kan komma och titta närmare på våra program och bekanta dig med utbildningsmiljöerna, hästar, lärare och elever. Läs mer om våra utbildningar här >>

Kontakta Jämtlands Gymnasium Wången

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Jämtlands Gymnasium Wången. Jämtlands Gymnasium Wången hör av sig inom kort!

• NB