Hvilangymnasiet

Välkommen till Hvilangymnasiet

Hvilangymnasiet vill ge dig de bästa förutsättningarna. Därför är kvalitet och omvärldsbevakning viktiga ledord för oss. Vi gör allt för att få dig motiverad, engagerad och nyfiken på framtiden.

Välj Hvilangymnasiet – en personlig skola med varm, öppen atmosfär och riktigt bra lärare.

Ny på Hvilan
Väljer du Hvilan har du tre spännande och utmanande år framför dig. Under tiden på skolan kommer du få massor av ny kunskap och vänner för livet. På Hvilan blir du betraktad som vuxen från första dagen och redan under introduktionsveckan lär du snabbt känna skolans elever, lärare, lokaler och undervisning.

Grön skola med anor
Hvilangymnasiet unika profil lockar elever från hela landet till våra tre skolor.

Den traditionsrika skolan finns i skånska Kabbarp, mellan Malmö och Lund. I Skåne har skolan funnits sedan 1868 och är känd för sin varma atmosfär och sitt hemtrevliga internat. På skolan finns en bredd av utbildningar från gymnasienivå till högskolenivå.

Att Hvilan är känd som Sveriges grönaste gymnasium har – bokstavligen – en naturlig förklaring. Naturen, miljötänk och framtidens hållbara samhällen är centrala i alla våra utbildningar eftersom skolan ägs och drivs av Gröna näringens riksorganisation, GRO.

Livet på skolan
Hvilan har också alltid varit känd för sin varma atmosfär och starka gemenskap. Den har delvis vuxit fram eftersom många av eleverna i Skåne bor på vårt internat.

Det är många som väljer Hvilan för att kunna nå längre i sina studier. Vissa fortsätter på högskolan medan andra går direkt ut i arbetslivet. God och ­bra mat, tillagad av våra egna kockar, är också en självklarhet på Hvilan.

Välkommen med din ansökan!

VÅRA GYMNASIEUTBILDNINGAR

Trädgård (NB)
Du kan välja mellan inriktningarna: Trädgårdsmästare eller Trädgårdsanläggare. Detta är för dig som vill odla växter, designa trädgårdar och skapa storslagna utemiljöer. Du får lära dig trädgårdsanläggning, köra maskiner, växtkunskap, trädbeskärning och odling med modern teknik.

Du som väljer NB erbjuds att välja till naturvetenskapliga kurser och får god behörighet att söka vidare till universitet och högskolor.

Florist (HV)
Som Florist lär dig att binda buketter och skapa dekorationer till offentliga miljöer, bröllop och begravningar. Växtkunskap, färg- och formlära, varuexponering, säljteknik m.m ingår. Under utbildningen får du vara med på riktiga uppdrag på olika evenemang och mässor.

Kock (RL)
Restaurang och Livsmedelsprogrammet erbjuder en klassisk kockutbildning där du får lära dig yrket av skickliga och erfarna köksmästare. Denna unika utbildning är skapad i nära samarbete med några av regionens mest välkända restauranger och kockar. I teori och praktik kommer du att lära dig såväl matlagning från grunden som fine dining. Du får bland annat studera måltidskomposition och lära dig allt om råvarornas betydelse och du kommer efterhand att utveckla både dina sinnen och din kreativitet.

Högskolebehörighet
Läser du något av våra yrkesförberedande program kan du lägga till kurser för högskolebehörighet.

Vi erbjuder samtliga program som yrkesintroduktion och programinriktat val.

Se våra filmer här!

Kontakta Hvilangymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Hvilangymnasiet. Hvilangymnasiet hör av sig inom kort!

• HV
  • RL