Forshagaakademin

ForshagaAkademin är en fristående gymnasieskola som ligger i Forshaga, Värmland.

Här finns spännande gymnasieutbildningar inom naturturism: sportfiske, hundsport, äventyrsturism och viltvård. Vi har riksrekrytering / riksintag vilket innebär att alla elever i Sverige får söka till och gå på ForshagaAkademin. På skolan går också elever från övriga Norden.

Samtliga utbildningar är yrkesprogram, men kan ge behörighet att studera vidare om du väljer att läsa det studieförberedande spåret. Alla elever läser Ung Företagsamhet som ger bra kunskaper om man vill starta eget efter gymnasiet.

SPORTFISKE – Riksrekryterande utbildning, Särskild variant
Utbildningen passar dig som vill arbeta med sportfiske, fiskevård, turism och företagande. Under utbildningen får du lära dig alla typer av sportfiske. På schemat finns bl.a. fiske- och vattenvård, naturguidning, företagande och biologi. I utbildningen ingår flera utbildningsresor t.ex. havsfiske och marinbiologi i Norge, fjällfiske i norra Sverige och resa till klassiska Mörrumsån för lax- och öringfiske.

Efter utbildningen väljer många att jobba som sportfiskeguider och med fiske- och vattenvård.

HUNDSPORT – Riksintag, NB Djurvård
Utbildningen där du får lära dig allt om hundar! På schemat finns bl.a. hundhållning, hundens mentalitet, etologi, hunduppfödning, dressyr, djursjukdomar, näringslära och hundens olika användningsområden.

Yrkesutgångar direkt efter gymnasiet är t.ex; instruktör, djurvårdare, hundmassör, jobba med hundfriskvård, på hunddagis eller att bli egen företagare inom hundbranschen. Du kan också välja till att utbilda dig som allmänlydnadsinstruktör genom SBK. Vill man läsa vidare efter hundsportgymnasiet är möjliga yrkesutgångar t.ex. djursjukskötare eller polis.

VILTVÅRD – Riksintag, NB Naturturism
Det här är utbildningen där du får lära dig jakten som yrke. På schemat finns bl.a. praktiskt skytte, motorsåg/röjsåg, styckning, matlagning i fält, hundträning och naturguidning. Du får prova på jaktmetoder efter olika slags vilt, exempelvis älg, rådjur, hare och fågel. En viktig del är också olika typer av viltvårdsarbete, t.ex. skogsarbete, byggen av torn och odlingar av ”viltfrämjande” växter.

Efter avslutad utbildning finns goda möjligheter att få jobb som t.ex. jaktelev, jaktguide, skogsarbetare eller butiksförsäljare inom redskapshandeln. Flera av våra elever har gått vidare till att jobba på jaktcamper.

ÄVENTYRSTURISM – Riksintag, NB Naturturism
Programmet passar dig som vill ha en fartfylld gymnasietid och tycker om friluftsliv och äventyrliga aktiviteter. På schemat finns skidåkning, paddling, klättring, mtb, downhill och utomhusmatlagning. Räkna med resor där du får utbildning inom fjällsäkerhet, aktivitetsledarskap, teambuilding och äventyrssporter. Vi har internationella utbyten med möjlighet till praktik i till exempel Norge och Nepal. I framtiden kan du jobba som natur- och äventyrsguide, skidlärare eller med butiksförsäljning av frilufts- och outdoor-utrustning.

INDIVIDANPASSAD YRKESUTBILDNING
En utbildning för elever som har svårt att hitta ett givande upplägg inom de vanliga ramarna på IM-programmet. Fokus på ett individanpassat studieupplägg i nära samverkan med arbetslivet. Strukturerad klassrumsbaserad språkträning och praktik varje vecka med stöttning av en pedagogisk resurs. Du kan välja inriktning Handel & Service, Djur & Natur eller Barn & fritid.

Välkommen till en unik skola som ger dig möjligheten att jobba inom spännande framtidsbranscher!

Kontakta Forshagaakademin

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Forshagaakademin. Forshagaakademin hör av sig inom kort!

• NB
  • IMS