Gullmarsgymnasiet

RIKSREKRYTERING  MARINBIOLOGI
Gullmarsgymnasiet i Lysekil erbjuder två unika gymnasieutbildningar som riktar sig till dig som tycker om havet och kusten. På båda utbildningarna lär du dig mycket om djur och växter i havet.

Gullmarsgymnasiet i Lysekil, som är en del av Campus Väst, är en liten, lugn och engagerad gymnasieskola med internationella kontakter, goda studieresultat och bra kontakt med det lokala näringslivet. Här får du som elev en nära relation med kompisar och lärare i en trygg miljö. Som elev har du möjlighet att få en rolig studietid, full av aktiviteter, som ger bra förutsättningar för fortsatta studier och arbetsliv.

Naturvetenskapsprogrammet Marinbiologisk spetsutbildning
Den marinbiologiska spetsutbildningen är en unik, studieförberedande utbildning för dig som är intresserad av växt- och djurliv i havet. Utbildningen baseras på naturvetenskapsprogrammet och har ett högt tempo som passar för dig som är studiemotiverad.

Vårt program vänder sig till dig som är intresserad av havet, är målmedveten och har ett eget driv. Hos oss möter du en utbildning som präglas av marinbiologi och ett vetenskapligt arbetssätt.

Vi varvar föreläsningar och seminarier med undersökningar, tema-arbeten och uppsatsskrivning. Vi ger dig också en unik möjlighet att uppleva livet under ytan på riktigt! Redan första året erbjuds du en dykutbildning, PADIs Open Water Diver. Undervisningen sker till stor del i vårt välutrustade laboratorium med akvarier och rännor där vi förvarar våra insamlade växter och djur. Laboratoriet ligger ett stenkast från havet och våra båtar.

Programmet ger dig automatiskt behörighet till vidare studier inom naturvetenskap och du har under ditt sista år hos oss även möjlighet att läsa högskolepoäng vid sidan av gymnasiestudierna genom vårt samarbete med Göteborgs Universitet. Vi som jobbar här är, precis som våra elever, drivna, motiverade och fascinerade av den marina miljön. Eftersom de flesta elever på vårt program flyttar till Lysekil just för att de vill gå denna utbildning uppstår en mycket speciell atmosfär som kännetecknas av stark gemenskap och studiemotivation.

Det blir till större delen teoretiska studier, men vi lovar också en hel del mer praktiska avbrott. Insamling samt studier av levande djur i vårt eget saltvattenslaboratorium, dykutbildning och besök på forskningsstationer är exempel på sådana inslag.

Vårt samarbete med Göteborgs universitet och dess marina fältstationer ger dig en möjlighet att se hur riktiga forskare arbetar och du kan under årskurs tre även läsa universitetskurser i marinbiologi. Eftersom utbildningen är riksrekryterande är du garanterad inackorderingstillägg från din hemkommun.

Marint naturbruksprogram
Marint Naturbruk är ett riksrekryterande program för dig som vill arbeta i skärgården. Det passar dig som är intresserad av havet, gillar friluftsliv och praktiskt arbete.

Vi arbetar tematiskt vilket innebär att vi integrerar flera ämnen och ser saker och ting ur ett brett perspektiv. Många av våra lärare är marinbiologer och du får med hjälp av dem, både praktiskt och teoretiskt, lära dig grunderna inom marinbiologin. Vi genomför mycket uteaktiviteter till havs - bland annat kajakpaddling och motorbåtskörning. Det du får pröva på praktiskt i verkligheten kopplar vi sedan samman med teori.

Du får pröva dina kunskaper inom vattenbruk och andra marina näringar. Du kommer att lära dig hantera olika typer av båtar och redskap som används på havet. Du får lära dig om odlingar i havet. Du får också lära dig att guida olika grupper i kust- och havsmiljöer. Under utbildningen har du möjlighet att bli fartygsbefäl. Du kan också ta dykcertifikat.

Programmet ger dig kunskaper som behövs för att arbeta med havsrelaterade yrken som mussel- fisk- och algodling. Du kan också starta eget företag inom t ex båt/fiskecharter, kajakguide eller studera vidare.

Utbildningen är riksrekryterande, vilket innebär att du är garanterad inackorderingsbidrag från din hemkommun.

NIU Golf
Vill du kombinera din utbildning med din golfkarriär? Då är NIU Golf Gullmarsgymnasiet rätt val för dig. Samarbetet mellan Skaftö golfklubb och Gullmarsgymnasiet i Lysekil ger dig som elev den bästa möjliga miljön att utvecklas i. På golfgymnasiet kan du välja programmen ekonomi eller natur.

Kontakta Gullmarsgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Gullmarsgymnasiet. Gullmarsgymnasiet hör av sig inom kort!

• niu
  • TE