Tågteknikutbildning

Det här programmet passar dig som vill arbeta inom spårbunden trafik. Efter utbildningen har du de kunskaper som behövs för att arbeta med underhåll av spårbundna fordon.

Det här lär du dig
Utbildningen ger dig kunskaper om tekniken i spårbundna fordon. I det ingår spårbundna fordons funktion och konstruktion samt felsökning, reparation och även service av spårbundna fordon och deras kringutrustning.

Inriktningar
Tågteknikutbildningen har inga inriktningar. Du kan däremot välja fördjupningskurser inom vissa ämnen.

Tågteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensmål. Utbildningen kan leda till arbete som till exempel tågmekaniker eller underhållsmekaniker. Efter utbildningen kan du även studera vidare på yrkeshögskola.

Läs mer om utbildningens examensmål

Klicka här för programplan!