Sjöfartsutbildning

Det här programmet passar dig som är intresserad av sjöfart och vill arbeta på handelsfartyg. Efter examen har du de kunskaper som behövs för att arbeta som befattningshavare inom däcks- eller maskinavdelningen ombord på handelsfartyg.

Det här lär du dig
Du får kunskaper som behövs för att arbeta som befattningshavare inom däcks- eller maskinavdelningen ombord på handelsfartyg.

Inom utbildningen ges även möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier till fartygsbefäl och maskinbefäl.

Utbildningen ger dig kunskaper om fartygs drift och underhåll samt förmåga att utföra drifts- och underhållsarbete ombord. Du får även lära dig om vakthållning till sjöss samt förmåga att utföra arbetsuppgifter som vaktgående personal.

Inriktningar

Däck
Du lär dig om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel matros.

Maskin
Du lär dig om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel motorman och fartygselektriker.

Båda inriktningarna kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.

Sjöfartsutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning inom gymnasieskolan med egna examensmål. Innehållet i och utformningen av utbildningen styrs till stor del av internationella överenskommelser.

Läs mer om utbildningens examensmål

Klicka här för programplan!

Skolor med Sjöfartsutbildning

• Praktiska Gymnasiet Kalmar

Vi på Praktiska tror på idén om lärande genom att varva teori och praktik

• FS
    • HT
    • BA
    • EE
    • FT
    • VF
    • BF
    • VO
    • SX
    • IMV
    • IMY
  • Törnströmska gymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• niu
    • ES