Pedagogiskt och socialt arbete
Barn- och fritidsprogrammet

Är du intresserad av människor eller gillar du att umgås med barn? Då kan inriktningen pedagogiskt och socialt arbete på Barn- och fritidsprogrammet vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter samt om olika pedagogiska verksamheter. Den ger dig också kunskaper om sociala processer och förhållanden och om socialpolitiska områden. Utbildningen ska förbereda dig för arbete som barnskötare i förskolan eller elevassistent i skolan, men även för arbete inom till exempel funktionshinder eller bevakningsområdet.

Att pedagogiskt leda människor
Du kommer också få lära dig om människor som är i behov av särskilt stöd, kunskap om specialpedagogik, samt om olika funktionsnedsättningar. Du får också kunskaper om barns och vuxnas behov och rättigheter samt om olika pedagogiska verksamheter. Du kan också fördjupa dina kunskaper inom säkerhet och bevakning.

Undervisningen ska utveckla din förmåga att möta och pedagogiskt leda människor och du får lära dig vad som gör att människor får problem och på vilket sätt de kan få hjälp och stöd. Du lär dig om hur vi människor och samhället fungerar, tillsammans och var för sig, och vad som styr vårt handlande i olika situationer. Du får också kunskaper om vilka sociala rättigheter som vi har.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med en yrkesexamen har du allmän behörig till yrkeshögskoleutbildningar men kan också börja jobba direkt efter gymnasiet.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen pedagogiskt och socialt arbete kan vara: elevassistentförskollärare, barnskötare,  vårdare inom funktionshinderområdeväktarepersonlig assistentpolisbrandman eller socionom.

Några kurser på inriktningen pedagogiskt och socialt arbete

• Pedagogiskt arbete
  • Socialt arbete

Programplan för Barn- och fritidsprogrammet kan du se här >>

Skolor med inriktning Pedagogiskt och socialt arbete inom Barn- och fritidsprogrammet

• Nobelgymnasiet

Nobelgymnasiet är Värmlands största yrkesskola!

• rig
  • Praktiska Gymnasiet Nacka

Vi på praktiska tror på idén om lärande genom att varva teori och praktik

• Yrkesgymnasiet Örebro

• Furulundsskolan

De nationella programmen: BF, BA, EK, EE, IN, NA, TE, VO Anpassat gymnasium, Introduktionsprogram

• IN
    • AGI
  • Ehrensvärdska gymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• IB
  • Yrkesgymnasiet Göteborg

• IN
  • Krokslättsgymnasiet

Krokslättsgymnasiet är skolan för dig som vill arbeta med människor.

• Jämtlands Gymnasium Wargentin

Det är nu det roliga börjar!

• HU
    • ES