Fritid och hälsa
Barn- och fritidsprogrammet

Är du intresserad av bra mat, att leva sunt och gillar att röra på dig? Då kan inriktningen fritid och hälsa på Barn- och fritidsprogrammet vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om människors fritid och om olika fritids- och friskvårdsverksamheter. Du ska bli förberedd för arbete inom fritids- och friskvårdssektorerna.

Hälsa, friskvård och pedagogik
Du kommer även läsa pedagogik och om människors hälsa, levnadsvanor, hälsofrämjande arbete och friskvård. Du lär dig om kost, motion och hälsa och du läser idrott och fritidskurser.

Utbildningen utvecklar även din förmåga till samverkan, samarbete, kommunikation, lyhördhet och kreativitet.

Under din utbildning kommer du även vara ute på ett företag och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med en yrkesexamen har du allmän behörig till yrkeshögskoleutbildningar men kan också börja jobba direkt efter gymnasiet.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen fritid och hälsa kan vara: idrottslärarepersonlig tränare, fitnessinstruktör, badvakt, badmästare eller personal inom idrotts och fritidsanläggningar.

Några kurser på inriktningen fritid och hälsa

• Fritids- och friskvårdsverksamheter
  • Fritids- och idrottskunskap