Barn- och fritidsprogrammet

OBS - NYHET FÖR YRKESPROGRAMMEN!

• Inför skolstart HT23 kommer Yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet till Högskola & Universitet.
  • Yrkesprogrammens omfattning utökas till mellan 2.700 - 2.800 poäng (svenska / svenska som andraspråk och engelska är det som tillkommer).
  • Du kan välja bort grundläggande behörighet om du vill och fortfarande nå en "vanlig" yrkesexamen om 2.500 poäng.
  • Möjlighet att uppnå grundläggande behörighet inom 2.500 poäng finns fortfarande kvar, men då måste du lägga till kurser inom svenska / svenska som andraspråk och engelska inom de individuella valet.

Se Skolverkets film >>

Det här programmet passar dig som är intresserad av pedagogik och vill arbeta med människor. Du lär dig att möta, assistera och stödja barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling.

Utbildningen passar dig som har ett stort intresse för hälsa, samarbete och kommunikation och gärna vill arbeta inom pedagogiska och sociala yrken eller inom fritids- och friskvårdssektorn.

Många av de yrken som programmet leder till handlar om att arbeta med människor. Du kommer under utbildningen att diskutera och reflektera över människor levnadsvillkor och möjlighet att utvecklas, för att du i yrkeslivet ska kunna anpassa dig efter människors olika behov och möjligheter och göra det möjligt för alla människor att delta i olika aktiviteter.

Utbildningen är både teoretisk och praktisk. Den praktiska delen av utbildningen, arbetsplatsförlagt lärande, sträcker sig över 15 veckor och innebär att du får prova på yrket på riktigt.

Det här lär du dig
Du lär dig allt det som behövs för att kunna arbeta med barn, ungdomar och vuxna inom pedagogiska eller sociala yrken. Du lär dig om människors hälsa och levnadsvanor och om hur man kan förbättra personers hälsa.

Att kunna diskutera etiska, sociala och kulturella frågor kring barn- och fritidsverksamhet är en viktig del av utbildningen och de yrken som utbildningen förbereder för. Du lär dig därför om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Nationella inriktningar

Fritid och hälsa
Du lär dig om olika fritidsoch friskvårdsverksamheter samt om människors hälsa. Du lär dig hur man kan bygga upp en god hälsa samt vad du själv kan göra för att bli mer hälsosam. Exempel på yrkesutgångar är arbeten med friskvård, idrott och fritid.

Pedagogiskt och socialt arbete
Du lär dig om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter. Du lär dig även om pedagogiska verksamheter och hur de fungerar. Exempel på yrkesutgångar är barnskötare och elevassistent.

Inriktningen lär dig också om sociala förhållanden, till exempel för funktionshindrade och hur du kan bemöta människor i olika situationer. Du lär dig även om säkerhet och bevakning. Exempel på yrkesutgångar är personlig assistent, arbete på gruppboende, arbete med funktionshindrade eller med personer med sociala problem.

Problemlösning och samarbete
Problemlösning och samarbete är två viktiga delar i yrken inom barn- och fritidsverksamhet. Under utbildningen får du arbeta mycket med att genomföra uppgifter och lösa praktiska problem, både självständigt och i samarbete med andra. Det kan röra sig om att förebygga arbetsskador eller att utveckla nya modeller för lärande.

För att bli bättre på problemlösning kommer du få möjlighet att förbättra din initiativförmåga och kreativitet, för att kunna arbeta på ett utvecklingsinriktat sätt. Hela programmet eller delar av det kan även läsas som Lärling.

Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller fortsätta studera.

Klicka här för programplan!

Skolor med Barn- och fritidsprogrammet