Stiernhööksgymnasiet

Möt din framtid hos oss!

Välkommen till Stiernhööksgymnasiet – högskoleförberedande-, naturbruks- och yrkes-program samlat på en och samma skola!

På Stiernhööksgymnasiet i Rättvik samlas ungdomar från hela Sverige för att studera på skolans program och nationella idrottsutbildningar. Under din studietid på skolan kommer du att möta många nya människor – vänskapsband för livet knyts hos oss!

Alltid något att göra
Volleybollturneringar, innebandyturneringar, kyrkbåtsrodd, elevgym, elevbilverkstad, slalombacke, ridvägar, golfbana.... Med vår närhet till naturen och vår placering vid Siljan och närheten till Rättviks centrum är det ingen risk att du får långtråkigt. Här finns möjligheter till aktiviteter för alla årstider.

• Hos oss får du plugga i vacker miljö med stöd av duktiga och engagerade lärare som hjälper dig att lyckas med dina studier!
  • Hos oss får alla ettor en egen laptop att använda under sin studietid! Vi utbildar dig för framtiden!
  • På alla program har du möjlighet att läsa till grundläggande högskolebehörighet, så att du kan plugga vidare mot dina mål!
  • Hos oss har du mycket APL där du skaffar kontakter och erfarenhet i yrkeslivet och därmed öppnar dörrarna till en spännande yrkesframtid!
  • Hos oss får du jobba mycket med Ungt företagande för att du ska få erfarenhet av entreprenörskap inför ditt yrkesliv.
  • Vi arbetar för aktivt internationellt utbyte på många av våra program.

Vi erbjuder följande program:

• Bygg- och Anläggningsprogrammet
  • Ekonomiprogrammet
  • El- och Energiprogrammet
  • Naturbruksprogrammet
    Djurvård, Hästhållning, Lantbruk
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Samhällsvetenskapsprogrammet

I årskurs två och tre har du möjlighet att skräddarsy din utbildning genom att välja kurser inom det individuella valet. Biodling, språk eller svets kan vara ett sådant val.

Vi erbjuder följande idrottsutbildningar:

• Nationellt godkänd Idrottsutbildning – Ridsport
  • Nationellt godkänd Idrottsutbildning – Bandy
  • Lokal idrottsutbildning

Internat med sjöutsikt
Internatet har plats för ca 130 elever och du kan som elev välja mellan olika boendealternativ, allt från rum i korridor till att bo i mindre lägenhet. Internatet ligger på skolområdet, med gångvägar till Rättviks centrum, golfbanan samt badstranden vid Siljan. Nästan alla boendena har sjöutsikt!

Bandygymnasium och kvalitetsmärkt hästgymnasium - NIU Nationellt godkänd Idrottsutbildning
Du som elitsatsar på din idrott kan välja mellan NIU – Ridsport, disci­plinerna hoppning eller dressyr och NIU – Bandy med träning i Rättviks bandyarena i samarbete med IFK Rättvik bandy. Du kan kombinera din NIU-satsning med nästan alla våra gymnasieprogram. LIU kan du läsa med flera olika sporter.

Vill du komma på Prova-på-dag eller läsa mer om våra program?
Hör av dig till oss och titta in på vår hemsida www.stiernhooksgymnasiet.se!

Kontakta Stiernhööksgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Stiernhööksgymnasiet. Stiernhööksgymnasiet hör av sig inom kort!

• niu
  • BA