Teknik & Servicegymnasiet

Välkommen till Digitalt öppet hus!
Klicka här för att komma till vårt Digitala öppet hus!

Teknik & Servicegymnasiet är en liten friskola med små klasser, ett stort engagemang och bra anda. Vi är den lilla skolan med det stora hjärtat.

Bara bra anledningar att gå på Teknik & Servicegymnasiet:

• Skolan är exklusiv – vi tar endast in 24 elever på industritekniska programmet, 24 elever på elprogrammet samt 5 elever på hantverksprogrammet - guldsmed.
  • Skolan har små klasser
  • Skolan har hög lärar- och personaltäthet
  • Skolan uppmärksammar och sätter tidigt in stödinsatser
  • Skolan ger alla elever mycket praktik - betald på Industritekniska programmet
  • Skolan ger dig stora möjligheter till jobb efter studenten
  • Skolan ger dig även möjlighet att läsa ma3 och en7
  • Skolan står för SL-kort även under 6 km
  • Skolan erbjuder bra lunch
  • Skolan erbjuder Heta arbeten för dig på Industritekniska programmet
  • Skolan erbjuder Nationella branschprovet för dig på El- och energiprogrammet

Våra program

• Industritekniska programmet med inriktning driftsäkerhet och underhåll.
    Yrkesexamen med möjlighet till högskolebehörighet. Vill du låta ditt intresse bli ditt yrke? Då är service- och underhållstekniker något för dig!

• El- och energiprogrammet med inriktning energiteknik.
    Yrkesexamen med högskolebehörighet. Vill du utbilda dig till morgondagens yrke? Då är energitekniker något för dig!
  • Hantverksprogrammet med inriktning guldsmed.
    Yrkesexamen med möjlighet till högskole­behörighet. Endast 5 platser!

• Introduktionsprogram

På Industritekniska programmet läser du bl.a:

• Praktisk ellära
  • Mekatronik
  • Sammanfogning
  • Svets grund
  • Produktionskunskap
  • Industritekniska processer

Läser du till service- och underhållstekniker kommer du att ha ca 30 veckors praktik under åk3. Skolan erbjuder dig praktik på bl.a. MTR, Arriva, Euromaint.

På El- och energiprogrammet läser du bl.a:

• Datorteknik
  • Praktisk ellära
  • Allmän automationsteknik
  • Elkraftteknik
  • Mekatronik
  • Energiteknik
  • Förnybar energi

Du läser även Elkraftteknik och får då möjlighet till behörighet BB1, om du efter avslutad gymnasieutbildning har elinstallationsarbete genom två års praktik. Eleverna som får godkänt betyg i kurserna Energiteknik 1 o 2, Förnybar energi och Praktisk ellära får dessutom även behörighet i Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2.

Skolan kommer under årskurs åk 3 erbjuda dig minst 15 veckors APL på bl.a. Stockholm Exergi, IKEA, Stockholm Vatten.

På Hantverksprogrammet läser du bl.a:

• Hantverksteknik 1, 2, 3 osv
  • Material och miljö
  • Entreprenörskap
  • Tradition och utveckling

Alla elever på hantverksprogrammet går ut som guldsmed.

Skolan kommer att erbjuda dig minst 15 veckor APL på olika företag.

FRAMTID
Vi samarbetar idag med bl.a. MTR Tec, IKEA, Stockholm Exergi, Euromaint, Stockholm Vatten, Arriva, Ericsson, Stockholms Spårvägar, Arla samt guldsmeder i Stockholmsregionen.

Ca 80% av eleverna går direkt ut i arbetslivet och resterande 20% pluggar vidare.

Läs mer om skolans värdegrund >> G.Ö.R.A

Sökning och antagning
Antagning sker genom gymnasieantagningen i Stockholm.

Cecilia Sjöström, rektor, tel 070-162 21 41
Gunnel Jonasson, bitr.rektor, tel 070-162 21 39

Kontakta Teknik & Servicegymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Teknik & Servicegymnasiet. Teknik & Servicegymnasiet hör av sig inom kort!

• HV
  • EE