Stockholms Transport och Fordonstekniska Gymnasium (STFG)

Rivstarta din karriär på STFG!

På STFG utbildar vi framtidens problemlösare. I vårt samhälle med allt fler el- och hybridfordon efterfrågas annan kompetens. På STFG erbjuder vi dig en utbildning framtagen i nära samarbete med branschen.

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, erbjuder vi tre inriktningar, två introduktionsprogram samt Anpassad gymnasieutbildning inriktning Fordonsvård och godshantering.

STFG har ett väl utvecklat praktik-, utbildnings- och utrustningssamarbete med många företag och branschorganisationer.

Exempel på samarbetspartners:

• Din Bil Sverige AB
  • Hedin Bil
  • Lagerstedts bil
  • Scania
  • Volvo Trucks
  • Motorbranschens yrkesnämnd
  • Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd

Skolan har byggts ut med verkstäder och en stor körgård för att kunna möta framtidens efterfrågan på yrkesförare och mekaniker inom el- och hybridbilar. Bara inom Scania tror man sig behöva uppemot 5000 nya mekaniker i Sverige de närmaste tre åren.

Efter examen har du mycket goda möjligheter att få jobb.

Satsningen på STFG, som har program för personbils- och lastbilsmekaniker och yrkesförare på lastbil, öppnar upp för fler att gå utbildningar som redan i dag ger både högskolebehörighet och yrkesexamen för gymnasieeleverna.

– En del av våra elever väljer givetvis att plugga vidare, men mer än 90% har arbete dagen efter studenten. Våra kunniga och motiverade lärare ger dig en fordonsteknisk, certifierad utbildning i världsklass!

Välkommen till oss!

Kontakta Stockholms Transport och Fordonstekniska Gymnasium (STFG)

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Stockholms Transport och Fordonstekniska Gymnasium (STFG). Stockholms Transport och Fordonstekniska Gymnasium (STFG) hör av sig inom kort!

• FT
  • IMV