Mälardalens Tekniska Gymnasium

Teknikutbildning utöver det vanliga!

Med vår unika teknikutbildning får du dubbel kompetens – yrkeskompetens och högskolebehörighet. Det innebär att du läser både industritekniska programmet och teknikprogrammet. Efter utbildningen får du garanterad anställning med spännande utvecklingsmöjligheter på Scania eller AstraZeneca. Samtidigt blir du behörig till fortsatta studier på högskola och universitet.

Mälardalens Tekniska Gymnasium ligger centralt placerad i Södertälje alldeles intill Scanias huvudkontor, med närhet till pendeltåg och kommunikationer. Endast 5 minuter gångväg från Södertälje hamn. Det är en inspirerande miljö som andas teknik där erfarna och entusiastiska lärare håller i undervisningen. Vi jobbar med och för varandra i en miljö där alla är intresserade av teknik. Trovärdighet, respekt och engagemang är våra tre ledord som skapar en alldeles speciell skola.

Här undervisar flera av Sveriges bästa lärare inom modern teknik, utveckling och produktion i moderna och toppklass- utrustade lokaler. Undervisningen sker i en verklighetsnära miljö, där du som elev är garanterad minst 30 veckors praktik, betalt sommarjobb samt 6 månaders anställning efter studenten på något av Sveriges två största och mest innovativa teknikföretag: AstraZeneca och Scania. Alla inriktningar erbjuder en väl avvägd kombination av praktik och teori, och ger från grundläggande högskolebehörighet upp till särskild behörighet.

Tio bra skäl att välja vårt gymnasium i gymnasievalet
Mälardalens Tekniska Gymnasium
är rätt val för dig som är intresserad av teknik. Utbildningen bygger på 70 års erfarenhet från Scania Industrigymnasium. Vi vill gärna se dig som framtidens medarbetare på Scania, AstraZeneca eller Telge. Vi vill att du ska vara med och utveckla våra företag och produkter, så att de kan behålla den världsledande position de redan har.

Stark koppling till näringslivet
Scania, AstraZeneca och Telge – tre kända aktörer med lång erfarenhet står bakom skolan.

Garanterat jobb efter utbildningen
När du gått klart din utbildning får du 6 månaders anställning på ett av våra företag och har sedan chans att få en fast anställning.

En väg in, flera vägar ut
Ett gemensamt första år med tid för att känna efter vilket val du vill göra under andra och tredje året.

Du kan läsa vidare på högskola
Du får minst grundläggande högskolebehörighet med möjlighet att läsa upp till särskild behörighet till civilingenjörsutbildningar.

Studiebonus
Utöver ditt studiebidrag har du möjlighet att få 1000 kronor i månaden i studiebonus som betalas ut av företagen.

Praktik som är på riktigt och betalt sommarjobb
Praktiken är en viktig del i vår utbildning. Du garanteras praktikplats mitt i verkligheten på Scania, AstraZeneca eller Telge. I utbildningen ingår även sommarjobb med lön.

Tydligt fokus på teknik
Genom att varva teori och praktik blir dagarna roligare och du blir väl förberedd för yrkesliv och vidare studier.

Studier mitt i verkligheten
Undervisningen sker i moderna lokaler med den senaste utrustningen av samma typ som används ute på företagen.

Hos oss får du:

• tillgång till flera av Sveriges bästa lärare
  • studera teknik och produktion i toppmoderna lokaler
  • minst 30 veckors praktik
  • betalt sommarjobb
  • högskolebehörighet upp till särskild behörighet
  • garanterat sex månaders anställning på AstraZeneca eller Scania efter studenten

OBS! Vi erbjuder prova-på-dagar där du får möjlighet att besöka oss och få en bra bild av verksamheten. Anmäl dig här >>

Surfa in på mälardalenstekniska.se för att lära dig ännu mer om varför så många anger just oss som sitt förstahandsval.

Se alla våra filmer om utbildningarna här!

Kontakta Mälardalens Tekniska Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Mälardalens Tekniska Gymnasium. Mälardalens Tekniska Gymnasium hör av sig inom kort!

• TE
  • IN