Gamlebygymnasiet

Vi är ett naturbruksgymnasium för dig som tycker om djur och natur och som vill ha en praktisk utbildning med möjlighet till fortsatta studier. Vi utbildar även anläggningsmaskinsförare på Bygg- och Anläggningsprogrammet.

Gamlebygymnasiet ligger ca 2 mil norr om Västervik. Vi är en friskola med riksintag och det gör att du kan söka hit var du än bor i landet. Alla våra utbildningar ger dig valmöjlighet att börja jobba direkt efter studenten eller läsa vidare på universitet eller högskola.

Som elev på vårt naturbruksgymnasium varvar du teori med praktiska lektioner ute i våra djurstallar och jordbruk. Du får vara med och sköta djur och natur tillsammans med välutbildade lärare och instruktörer.

Gamlebygymnasiet har ett unikt samarbete med Ogestad Egendom som är Sveriges största mjölkproducent. Runt skolan finns 550 hektar jordbruksmark som ägs av Gamlebygymnasiet, men brukas av Ogestad Egendom. Genom samverkansavtal kan vårt naturbruksgymnasium nyttja stallar och åkermark som utbildningsmiljö och eleverna får på nära håll se och delta i hur ett professionellt lantbruksföretag drivs. I ladugården på skolans område har Ogestad investerat i två Lely-robotar. På grannfastigheten bedrivs svinproduktion och genom samverkansavtal har Gamlebygymnasiet tillgång till svinstallet som utbildningsmiljö.

Skolan har en stor välutrustad verkstad, ett flertal traktorer och ett stort antal maskiner för jordbearbetning, sådd och skörd. Markbyggnadshallen är en av Sveriges bästa för sitt ändamål genom sin storlek och rymd. För utbildningen inom jakt finns övningsskog, gamla skogar med höga naturvärden, produktionsskogar, artrika ängar och vattendrag samt jaktmarker med nyttjanderätt för skolans elever.

Vårt naturbruksgymnasium har ett nybyggt djurhus med ett flertal djur såsom fåglar och gnagare. Reptiler, en spindel, sköldpaddor och fiskar återfinns i en annan byggnad. På skolan finns även getter, alpacka, kaniner och höns. I djurhuset finns stora generösa gemensamhetsytor med möjlighet för eleverna att samlas, plugga eller värma och äta medhavd mat. För hund- och hästutbildning finns ett stort och rymligt ridhus som gör att eleverna kan träna inomhus året runt. Elever som vill ta med egen häst till skolan kan hyra stallplats av Ogestad Egendom och eleverna får naturligtvis möjlighet att hyra skolans ridhus även på kvällar och helger.

På skolans område finns även ett Forkestaväxthus om 249 kvm, ett bågväxthus om 270 kvm samt tre glasväxthus om vardera 100 kvm. Där utöver finns en perenngård om 600 kvm samt en visningsträdgård.

Skolans restaurang heter Bondens kök och maten som serveras är i möjligaste mån svenskproducerad och får gärna vara lokalproducerad. Vår målsättning är att eleverna, personalen och besökarna ska få en helhetsförståelse för att våra utbildningar och det vi serverar i skolans kök hänger ihop och har ett samband.

På skolan finns ett internatboende med 120 bäddar. Väldigt många av skolans elever har med sig egna djur till skolan och det finns därför boende på internatet som är särskilt anpassat för djur.

Kontakta Gamlebygymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Gamlebygymnasiet. Gamlebygymnasiet hör av sig inom kort!

• BA
  • NB