Brinellgymnasiet

Sikta högt - lägg grunden hos oss!

Förverkliga dina ambitioner oavsett om de handlar om teknik, språk, idrott eller olika estetiska uttrycksformer. Personal, lokaler, läromedel och teknisk utrustning på skolan skall möjliggöra att du når de mål du sätter upp. Samtliga elever utrustas med egen bärbar dator. I alla program är det viktigt att eleven utifrån sin egen nyfikenhet och kreativitet når meningsfull kunskap och en stark personlig utveckling.

På flera av våra yrkesprogram finns även möjlighet att genomföra APL utomlands genom EU-programmet Erasmus+.

Stipendier
Skolan har förmånen att ha fått två stora donationer på vardera 10 miljoner. Göte Öhrskogs Gymnasiestiftelse delar varje år ut stipendier till välförtjänta och kreativa elever, till projekt och fortbildning. Stiftelsen Aktiestinsen Lennart Israelssons Gymnasiefonds avkastning används till stipendier för elever i ekonomisk utbildning.

Idrottsgymnasiet
Som elev i riksidrottsgymnasiet kan du satsa helt på din idrott och samtidigt förverkliga dina studieambitioner. Skolan tar varje år emot blivande landslagsspelare i bowling där vi är RIG, riksidrottsgymnasium. Vi har också två NIU i bandy och basket. Vill du lägga ner mer tid på din idrott under skoltid, har vi också lokala idrottsgymnasier, LIU, för fotboll, basket och ishockey.

Intill skolan finns ett modernt utrustat elevboende samt trevliga samlingslokaler.

Musikprofil
Skolan samarbetar med den kommunala musikskolan (Kulturskolan), vilket innebär att intresserade elever kan satsa på sin musik genom att läsa Musiktillägg

Dansprofil
Skolan samarbetar med den kommunala dansskolan (Kulturskolan), vilket innebär att intresserade elever kan satsa på sin dans genom att läsa Danstillägg

Välkommen
Som eventuellt kommande elev är du alltid välkommen att besöka vår skola för att själv bilda dig en uppfattning om hur du skall kunna förverkliga dina ambitioner hos oss.

Kontakta Brinellgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Brinellgymnasiet. Brinellgymnasiet hör av sig inom kort!

• rig
  • niu