Tenhults Naturbruksgymnasium

INTRESSERAD AV DJUR, NATUR OCH MASKINER?

Hos oss kan du kombinera din gymnasieutbildning med ditt intresse för HÄSTHÅLLNING, DJURVÅRD eller LANTBRUK. Du blir yrkeskunnig inom en lovande bransch och får en bra grund att utgå från antingen du vill börja jobba direkt efter gymnasiet eller plugga vidare.

HÖGSKOLEBEHÖRIGHET
Oavsett inriktning kan du få grundläggande högskolebehörighet och natur- eller samhällsvetenskaplig behörighet, vilket ger dig möjlighet att vidareutbilda dig till i stort sett vad som helst – veterinär, agronom, lantmästare, djursjukskötare, etolog, hippolog, beridare, hovslagare polis, lärare…

HÄSTHÅLLNING
På skolans hästanläggning finns välutbildade hopp-, dressyr- och travhästar. Här lär du dig om hästhållning, hästyrket och hästsporten i stort samtidigt som du utvecklas som ryttare inom både hoppning och dressyr samt inom körning. Svenska hästskötare är eftertraktade på arbetsmarknaden och det finns många potentiella arbetsgivare för dig som vill jobba inom branschen.

DJURVÅRD
Här får du kunskap om många olika djurarter, deras beteende, avel, uppfödning, anatomi, fysiologi, djursjukvård, utrustning m.m. Efter gymnasiet kan du söka anställning som djurvårdare eller plugga vidare till exempelvis djursjukskötare eller veterinär. För att öka din anställningsbarhet kan du även ta D9 examen för läkemedelshantering.

LANTBRUK
Du lär dig arbeta i ett modernt ekologiskt lantbruk där bland annat maskinteknik, växtodling, djurskötsel, avel, mjölk- och köttproduktion ingår. För dig som vill arbeta inom lantbruk ser framtiden mycket ljus ut.

ANDRA PROGRAM
För dig som saknar behörighet till naturbruksprogrammet erbjuder vi Introduktionsprogram mot naturbruk. Och för dig som tidigare gått i grundsärskolan erbjuder vi anpassad gymnasieskola med programmet Skog, mark och djur.

Kontakta Tenhults Naturbruksgymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Tenhults Naturbruksgymnasium. Tenhults Naturbruksgymnasium hör av sig inom kort!

• NB
  • IMV