Kristofferskolan

Kristofferskolan är Sveriges äldsta och största waldorfskola

Här går ca 600 elever från årskurs 1–12, varav drygt 200 på gymnasiet. Du måste inte ha gått i waldorfskola för att kunna gå i vårt gymnasium (åk 10–12).

Hit söker du som vill ha en bred utbildning där konst, musik och hantverk får stort utrymme i undervisningen. Du väljer mellan waldorfspecifika varianter av Naturvetenskapsprogrammet, Estetiska programmet eller Samhällsprogrammet. Samtliga program ger behörighet som motsvarande program på andra gymnasier.

Skoldagen på Kristofferskolan är i huvudsak utformad så att teoretiska ämnen ligger på morgonen, konstnärliga ämnen mitt på dagen och hantverk och idrott på eftermiddagen. Allt för att du skall få ut så mycket som möjligt av dina studier.

Huvudbyggnaden är kulturmärkt arkitektur; ett stort hus med högt i tak, byggt av gedigna material. Sedan 60 år tillbaka har det varit en självklarhet att skollunchen lagas av ekologiska råvaror. Varje dag serveras flera rätter och en salladsbuffé.

Inom ramen för undervisningen gör våra gymnasieelever vanligen två till tre längre resor såväl inom som utom Sveriges gränser.

Sista året på gymnasiet sätter klassen tillsammans upp en pjäs. Den framför de på skolans stora scen för elever, föräldrar och andra intresserade.

Kontakta Kristofferskolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Kristofferskolan. Kristofferskolan hör av sig inom kort!

• ES