Ösby Västmanlands Naturbruksgymnasium

På Ösby, utanför Sala, knyter vi teoriundervisningen till praktisk handling. Om man gjort saker med sina händer får man ökad förståelse för hur saker fungerar. Vi jobbar mycket med att våra kärn- och karaktärsämneslärare jobbar tillsammans och exempelvis har en mattelektion i skogen.

Du får studera på en skola som driver ett levande lantbruk med växtodling och nya maskiner. Här finns mjölkkor i en modern ladugård, ett stall med hästar samt en liten grupp med suggor. Vi har också sällskapsdjur, reptiler, fåglar samt en liten park med bland annat lamor, åsnor och getter.

I vår lilla veterinärklinik får eleverna öva ”på riktigt” tillsammans med veterinär. Vi utökar och satsar nu också på hästsjukvård.

Har du hund finns det möjlighet för dig att ha den med på skolan. I hundstallet finns plats för drygt 20 hundar och precis intill ligger hundhallen som ger fina förutsättningar för träning året om.

Har du egen häst? Vi kan erbjuda 8 boxplatser som är godkända för hästar med en mankhöjd upp till 164 cm. I hyran på 1750 kr/månad ingår grovfoder och halm. Omgivningarna bjuder på fina ridvägar med en paddock i nära anslutning.

Genom inriktning skog deltar vi aktivt i skötseln av Sala kommuns skogar, alltid med nya maskiner och nära till avverkningsplatserna.

På Ösby's Bygg- och anläggningsprogram finns inriktningarna husbyggare och målare. Du kan även få prova på anläggare och byggnadsplåtslagare ute på företag. Eleverna blir väl förberedda för att vara anställningsbara efter skolan, både genom övningarna på skolan samt under praktiken på de olika arbetsplatserna.

Högskoleförberedande studier
Du kan välja att bredda din utbildning med kurser som ger behörighet till många högskoleutbildningar.

APL – Arbetsplatsförlagt lärande
Vi har en väl fungerande APL verksamhet inom våra olika branscher så du får goda möjligheter att prova på just de yrke du vill arbeta med. För Naturbruksprogrammet finns även möjlighet till APL utomlands.

Internat
Har du en bit att åka, kan du bo på vårt mysiga internat som är öppet måndag-fredag. När du bor på internatet ingår frukost, lunch, middag och kvällsmacka. Våra fritidsledare hjälper till att fixa aktiviteter och finns tillhands om det behövs. Ditt rum är möblerat, men du inreder det som du trivs med själv.

Anpassad gymnasieskolan
Nationella programmet och Individuella programmet erbjuder 4-åriga utbildningar som förbereder eleverna både för yrkeslivet, boende och fritid. Utbildningen utformas till stor del efter elevernas individuella intressen och förutsättningar.

Naturbruksprogrammet - kan kompletteras med högskolespåret.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Ösby Västmanlands Naturbruksgymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Ösby Västmanlands Naturbruksgymnasium. Ösby Västmanlands Naturbruksgymnasium hör av sig inom kort!

• BA
  • NB