Sandbackaskolan

Natursköna Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland cirka 90 mil norr om Stockholm och 11 mil söder om polcirkeln. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen.

Arvidsjaur erbjuder växlande årstider, en vacker natur och ett rikt frilufts-och föreningsliv. Med ett brett utbud av fritidsaktiviteter och naturen inpå knuten är Arvidsjaur en plats där det är enkelt att trivas. Vi har bra kommunikationer och från vår flygplats går det dagliga turer till Stockholm, vintertid även ut i Europa. Vi har till exempel en slalombacke centralt belägen i samhället och är du intresserad av andra former av snöaktiviteter så kommer du inte att bli besviken. Samhället har även en aktiv kulturskola med allehanda aktiviteter.

Det är i den här omgivningen som Sandbackaskolan finns och bedriver sin verksamhet. Skolan ger primärt utbildning inom sex av de nationella programmen (EK, SA, NA, FT, och BF) och från ht-21 har vi även Flygteknikutbildningen. Vi erbjuder även Introduktionsprogram och SFI/KomVux.

Skolan erbjuder generellt små lärgrupper i kurser som är specifika för respektive program. En proffsig och legitimerad personal fördelas på skolans cirka 300 elever. Entreprenörskap i form av UF är ett av skolans honnörsord. Sandbackaskolan kan även utfärda diplom för diplomerad gymnasieekonom för elever som går Ekonomiprogrammet.

Flygteknikutbildningen
Flygteknikutbildning bedrivs dels på Sandbackaskolan och dels ute på kommunens flygplats i de lokaler som tidigare användes till Flygförarutbildningen.

För mer information kontakta studie- och yrkesvägledare Fredrik Nilsson, Tel: 0960-15674

Nationell Idrottsutbildning, NIU
Vi är ett modernt skidgymnasium med väl anpassade lokaler för träning, studier, utrustning och skidvård. Vår egen skidbacke Prästberget ligger endast 5 minuters bilresa från skolan. På skidgymnasiet kan du kombinera skidåkning med studier på något av programmen för Naturvetenskap, Ekonomi eller Samhällskunskap.

Öppet Hus
Elever som är intresserad av att besöka skolan får gärna ta kontakt med vår studie- och yrkesvägledare, Fredrik Nilsson på telefon 0960-156 94.

Kontakta Sandbackaskolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Sandbackaskolan. Sandbackaskolan hör av sig inom kort!

• niu
  • FT